Wat doet Zocus?
In Zocus wordt de cliënt begeleid van intake tot uitstroom, inclusief monitoring van resultaten, contractbeheer met externe partijen en rapportages. De software vervangt vijf andere pakketten. Door met kennis van de werkvloer een compleet nieuw programma te bouwen, is een efficiëntieslag gemaakt. Vooral bij de intake is enorme winst behaald, vertelt Halff. De medewerkers deden die allemaal op hun eigen manier. Sommigen schreven ene half kantje tekst, anderen wel zeven pagina’s. Het aanmeldproces duurde twee tot drie uur. Daarbij bleek de informatievergaring onvoldoende. degene die de cliënt opvolgde, belde alsnog om te vragen naar de essentie. Wij hebben samen de werkwijze gestandaardiseerd en vragen nu alleen nog essentiële informatie. De intake is teruggebracht naar 25 minuten en het aantal navragen is sterk verminderd. op jaarbasis besparen we 7,5 fte op een totaal van 150 medewerkers.
In één oogopslag
Om die te kunnen leveren, moeten zorgprocessen zo efficiënt mogelijk zijn ingericht. Veel softwareprogramma’s houden geen rekening met de gebruiker. Voor zorgverleners is het belangrijk dat zij in een oogopslag de informatie begrijpen. Als zij die moeten interpreteren, doen ze er niets mee. ‘Daarom hebben wij ons geconcentreerd op visueel management gericht op de workflow van de gebruiker.’