Zocus
  • Over ons
  • Gemeenten
  • Zorgaanbieders
  • Ketenveldnorm
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoek

Minder verloop in personeel door inzicht in de caseload

Goede en tevreden medewerkers zijn het meest kostbare bezit van een organisatie. Zij bepalen in belangrijke mate het bestaansrecht en het imago van de organisatie. Hoe is het dan toch mogelijk dat er zo slecht wordt ingespeeld op overbelasting en ziekteverzuim? Het is bijna dagelijks in het nieuws dat zorgmedewerkers overwegen om te stoppen en een andere baan te zoeken. In een steeds kleiner wordende vijver moeten werkgevers daarom kunstgrepen uithalen om nieuwe medewerkers te verleiden. Gaten in de bezetting moeten worden opgevuld. Waarom wordt er niet of nauwelijks ingezoomd op de structurele oorzaken van personeelsverloop en uitval?

Werkbelasting en arbeidsvoldoening

Te hoge werkbelasting en geen arbeidsvoldoening zijn al sinds jaar en dag de belangrijkste oorzaken van uitval en verloop. De hoogste tijd dus om met een andere bril te gaan kijken naar deze twee aspecten. Gewoon een simpele vraag: kunt u op dit moment vertellen wat de objectieve werkbelasting is van uw individuele medewerkers? Wie staat er op omvallen en wie heeft er nog ruimte om er cliënten bij te nemen? Hoogstwaarschijnlijk heeft u dat inzicht niet en merkt u het pas op het moment dat het te laat is. Een medewerker meldt zich ziek of nog erger raakt er voor langere tijd uit.

Duur van de wachtlijst

Of merkt u dat de duur van de wachtlijst in een team aanzienlijk is en toeneemt? Werkbelasting en ‘wachtlijstduur’ zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben een causaal verband, omdat er immers een wachtlijst ontstaat wanneer werknemers geen ruimte meer hebben voor nieuwe cliënten. Grip hebben op werkbelasting betekent dan ook direct grip op verloop en uitval van medewerkers en niet in de laatste plaats grip op de duur van de wachtlijst en daarmee het imago naar opdrachtgevers.

De caseload grafisch inzichtelijk

ZOCUS is begonnen de caseload – lees werkbelasting – van individuele medewerkers grafisch inzichtelijk te maken. Cliënten in de caseload worden in ZOCUS bij de intake ‘gewogen’ op de benodigde ondersteuning en complexiteit. In de caseload-functionaliteit wordt het verschil zichtbaar gemaakt tussen cliënten met relatief weinig benodigde ondersteuning en cliënten die extreem veel aandacht en zorg nodig hebben. Bij iedere medewerker is in één oogopslag zichtbaar hoe groot de caseload is en de differentiatie aan type cliënten.

Objectieve en meetbare feiten

Van iedere cliënt is ook direct te zien hoelang zij al in de caseload staan. Team- of afdelingsleiders zien daardoor direct wie er ruimte zou moeten hebben voor een nieuwe cliënt. Tegelijkertijd ontstaat ook de mogelijkheid om een medewerker preventief te beschermen tegen overbelasting en uitval. Niet alleen de team- of afdelingsleiders zien dit overzicht. Ook de medewerkers zelf zien hun caseload op hun eigen dashboard terug. De betrokkenheid bij het resultaat van de organisatie neemt hierdoor toe. Gesprekken over de werkbelasting hoeven niet langer op basis van onderbuikgevoel of beleving te worden gevoerd, maar worden mogelijk op basis van objectieve en meetbare feiten.

Meer info over ZOCUS
Brochure aanvragen

Deel dit artikel
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Google+
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Laatste Tweets

  • RT @GlobalOrangeNL: #Machinelearning biedt u en uw onderneming ongekende mogelijkheden. In dit whitepaper verkennen we deze mogelijkheden:… 10:07 op 16 juli 2018
  • Video: 50% besparen op de administratieve lasten? Dat kan! Bekijk onze presentatie hier: https://t.co/GVGl7wKu02… https://t.co/oToHsnSBye 11:10 op 03 mei 2018
  • Net als Arjan Viëtor 50% besparen op administratieve lasten in de #zorg? Vraag direct onze brochure aan:… https://t.co/iR5zK2nCQr 10:40 op 25 april 2018
  • Arjan Viëtor aan het woord tijdens ons seminar op #zict. Samen met #Zocus bespaarde hij 50% op de administratie van… https://t.co/nFhEVKDVWW 12:02 op 17 april 2018
  • Komt u ons vandaag bezoek bij stand B137? Tevens geven we vandaag om 13.00 een seminar over het reduceren van admi… https://t.co/1njPRgG4Vx 10:00 op 17 april 2018

Categorieën

blog bureaucratie demo-sessie gemeenten nieuws
ZOCUS richt zich op het slim organiseren en vereenvoudigen van automatisering in het sociale domein.
Over ons
Gemeenten
Zorgaanbieders
Nieuws
Contact
Copyright © 2017 Zocus.nl | SaaS by GlobalOrange
  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
Bureaucratie als een niet-beïnvloedbare factor geaccepteerd Boter, kaas en…resultaten!
Scroll naar bovenzijde