Grip op outcome een illusie?
Het is de vraag of gemeenten genoeg inhoudelijke expertise hebben of zouden moeten hebben om de jeugdzorg te kunnen monitoren. Als dit niet zo is zouden zij zich niet inhoudelijk met de ondersteuning moeten bemoeien. Dit argument wordt gebruikt om bij de zorginkoop alleen te kijken naar het aantal cliënten per doelgroep om vervolgens een zak geld door te schuiven. De kengetallen vanuit de zorgaanbieders waren in het begin leidend voor het opstellen van contracten en de benodigde financiering. Het grootste gedeelte van de gemeenten voerde een korting door op het budget, variërend van enkele tot tientallen procenten. Maar het aantal cliënten en de hoeveelheid budget zeggen niets over de kwaliteit en de effecten van de geleverde ondersteuning. Is daarmee de grip op outcome een illusie? Nee beslist niet.
Concrete ondersteuningsdoelen
Als er nadrukkelijker gestuurd wordt op het behalen van ondersteuningsdoelen zou de monitoring veel gemakkelijker verlopen. Voor iedere cliënt in de jeugdzorg wordt een plan gemaakt. In dat plan zit een ondersteuningsbehoefte vanuit de cliënt. Vervolgens gaat men aan het werk met de ondersteuning. Daar zit de crux van dit verhaal. Wordt er niet gewerkt met concrete ondersteuningsdoelen dan kan er oneindig veel tijd en geld worden besteed aan een cliënt. Zonder inhoudelijk te monitoren waaraan is gewerkt. Op deze manier kunnen de gemeenten niet beoordelen hoe lang een cliënt ondersteuning nodig heeft. Iedere cliënt wordt daardoor een ‘gemiddelde cliënt’ met een ‘gemiddelde kostprijs’. Het effect van de geboden ondersteuning is niet te meten en in feite een blanco cheque. De kwaliteit van de zorgaanbieder blijft in een schemergebied hangen. Wordt er wel gewerkt met concrete ondersteuningsdoelen dan kan worden aangegeven hoe vaak en bij hoeveel cliënten er sprake is van concreet resultaat.
Enkele voorbeelden van concrete ondersteuningsdoelen:
Monitoren van jeugdzorg zonder inhoudelijke kennis
Het werken met ondersteuningsdoelen geeft grip op het beoordelen van jeugdzorgaanbieders, zonder dat het inhoudelijke traject onder de loep wordt gelegd. Gemeenten kunnen strakker sturen op de effecten van beleid en de accenten die men inzet in bepaalde wijken of stadsdelen. Overlap van ondersteuningsdoelen en de trajectlengte tussen aanbieders bij eenzelfde cliënt kunnen daardoor worden ontdekt.
Eenvoudig grip krijgen op de outcome van jeugzorg
Met ZOCUS kunt u deze ondersteuningsdoelen gemakkelijk vormgeven en meetbaar maken voor zowel de interne bedrijfsvoering als naar externe opdrachtgevers. ZOCUS is een webapplicatie die gemeenten en zorgaanbieders in staat stelt inhoudelijk te monitoren om de outcome van o.a. de jeugdzorg concreet te maken. De gemeente kan daardoor haar rol als regisseur volledig uitvoeren en de zorginkoop juist afstemmen. Door de monitoring is het met ZOCUS gemakkelijk verantwoording af te leggen aan ministerie en/of gemeenteraad. Zorg aanbieders kunnen tijd en kosten besparen en eenvoudig inzicht geven aan opdrachtgevers.