Boter, kaas en…resultaten!
Geef realtime inzicht in uw inhoudelijke prestaties
Het is mogelijk om naast de financiële stand van zaken van een contract gegevens te verstrekken over de klanttevredenheid en de effecten van de geboden ondersteuning. En dan ook nog eens realtime. Dat hoeft geen jaren van innovatie te vragen. Het kan nu al. Stop dus met geld uitgeven aan consultants en dure adviesbureaus. In dit artikel leest u er alles over.
Zorgaanbieders die zijn gecontracteerd door een gemeente worden op dit moment in verreweg de meeste gevallen nog traditioneel afgerekend. Veelal is uur maal tarief over een periode op dit moment de belangrijkste maatstaf om tot uitbetaling over te gaan. Deze verrekenmethode was immers de meest eenvoudige. Helemaal te begrijpen vanuit de eerste turbulentie na het verdwijnen van de AWBZ. Echter die turbulentie lijkt nu uit te dempen. Het wordt tijd voor een meer inhoudelijk beoordelingskader voor de performance van de zorgaanbieder zelf. Deze nieuwe vorm van beoordeling is voor de gemeente nodig om:
- instrumentarium te hebben bij het maken van nieuwe inkoopafspraken c.q. de beoordeling te maken of dezelfde aanbieders opnieuw mee mogen doen;
- beleids stuurinformatie te hebben voor de accenten die gemeente zelf wil zetten of een beoordeling te kunnen maken of de door gemeente gewenste accenten effect hebben gehad;
- beleidsambtenaren, raad en college adequaat en tijdig te kunnen bedienen met inhoudelijke (sociaal domein) informatie naast het financiële verloop van een contract;
- de doelmatigheid van de WMO uitgaven te kunnen beoordelen. Accountants hebben op dit moment al moeite met de rechtmatigheid en het afgeven van goedkeurende verklaringen voor de jaarrekeningen.
Sinds zorgtaken onder de verantwoordelijkheid van gemeenten worden uitgevoerd, worstelen gemeenten en zorgaanbieders met de vraag hoe de inhoudelijke prestaties van de geboden ondersteuning kunnen worden verantwoord. Dit zou jaren van innovatie vragen. Onzin!
Veel zorgaanbieders in het sociale domein hebben een wirwar aan (verouderde) logge applicaties en zijn op dit moment zelf niet in staat de inhoudelijke performance voor het eigen MT te presenteren. Over de zuiverheid van correcte uren- en kostenverantwoording op juiste contracten en producten willen we het hier al helemaal niet hebben. Twee- of driemaandelijks achteraf uren verantwoorden vanuit het geheugen van medewerkers kan gewoonweg niet.
Veel is gelegen in de werkprocessen die zorgaanbieders erop nahouden. Er wordt niet of nauwelijks gewerkt met het verantwoorden op concrete en meetbare ondersteuningsdoelen. Er kunnen daarom ook geen resultaten worden getoond van de effecten op de cliënt na afloop van de geboden ondersteuning. Dit inzicht is nodig om grip te krijgen op de prestaties. Als zorgaanbieder zou je dit gewoon moeten willen hebben. Zowel voor een opdrachtgever als voor de eigen organisatie.

Wat is er op dit moment eigenlijk al mogelijk en hoeft geen jaren van eindeloze oriëntatie, heel veel kosten en eindeloze besluitvorming te kosten?
Het leveren van real-time informatie tijdens periodieke voortgangsgesprekken en schriftelijke verantwoording. Deze informatie betreft:
- Financiële contract-progressie per ingekocht product / dienst over een bepaalde periode onder een hoofdcontract. Waar hadden we moeten staan op dit moment, wat is er werkelijk gerealiseerd en wat is het verschil en de verklaring in geval van significante verschillen?
- Per ingekocht product onder een hoofdcontract per verantwoordingsperiode:
-
- aantal cliënten voor de ingangsdatum van de contractperiode;
- aantal cliënten instroom en uitstroom vanaf de ingangsdatum contractperiode;
- aantal cliënten nu in caseload;
- gemiddelde wachttijd daadwerkelijke ondersteuning na aanmelding;
- gemiddelde tijdsduur van een ondersteuning (van aanmelding tot archivering) in uren / minuten;
- gemiddelde kostprijs van een ondersteuning in euro’s;
- welke aard beperkingen in % / aantallen (hoofdcategorieën) er speelden / spelen bij de cliëntgroep
- welke complicerende factoren in % / aantallen (hoofdcategorieën) er speelden / spelen bij de cliënt groep. Complicerende factoren zijn bijvoorbeeld het niet beschikken over een functioneel netwerk. Het hebben van één of meer verslavingen, agressie etc. etc. Deze complicerende factoren maken het doorgaans moeilijker om een doel te kunnen bereiken. Het is daarom ook in het belang van de zorgaanbieder om dit te kunnen presenteren tijdens een voortgangsgesprek of rapportage;
- aan welke ondersteuningsdoelen (hoofdcategorieën) is er gewerkt bij deze cliëntgroep. Per doel;
- % / aantal behaald; % / aantal deels behaald; %/ aantal niet behaald; %/ aantal niet langer van toepassing is;
- geef per doel aan of de trend stijgend of dalend is in %;
- Per ingekocht product onder een hoofdcontract:
- resultaten van de klanttevredenheid (anoniem verwerkt)
- resultaat maatschappelijk effect. Bij aanvang van een ondersteuningstraject worden er vanuit de zorgverlening ondersteuningsdoelen gedefinieerd. Ieder ondersteuningsdoel geeft automatisch gekoppelde effecten. Voor aanvang van de ondersteuning en bij de afsluiting dient cliënt zelf aan te geven of er vooruitgang / stabilisatie / achteruitgang is te melden op deze effecten. Dit is een objectieve en betrouwbare meting.
- Een eigen inlog voor opdrachtgevers in een eigen toegangsportal met dashboard. Op ieder gewenst moment kan worden meegekeken. Deze aspecten kunnen nu al als een vereiste op tafel worden gelegd bij komende contractbesprekingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
Alle bovenstaande zaken zitten momenteel al in ZOCUS. ZOCUS is een all-in-one applicatie voor het sociale domein. ZOCUS is in nauwe samenwerking met eindgebruikers in de jeugdzorg ontwikkeld en gericht op het zo eenvoudig, slim en gebruiksvriendelijk mogelijk organiseren van alle werkzaamheden. De applicatie is direct inzetbaar voor jeugdzorg, Jeugd GGZ, GGZ, verslavingszorg, ambulante begeleiding en begeleiding op het snijvlak tussen zorg en onderwijs. Vanaf de aanmelding tot en met de archivering en verantwoording van de resultaten naar opdrachtgevers. ZOCUS bedient daarbij alle niveaus: medewerkers, teamleiders en management met realtime inzicht en rapportages.
Het slim organiseren en verantwoorden geeft de medewerkers een tijdswinst van 50% op benodigde administratie. Tijd die aan cliënten kan worden besteed.
